bild från arkivet

Ur arkivet: Säkerheten är viktig

Idag är elbilen på frammarsch, energifrågan är av allra högsta relevans när man som kund funderar på ny bli. Detta reflekterade man inte alls över 1994, då var det andra saker som var på tapeten. Läs den här artikeln och begrunda över hur mycket som har hänt med tekniken under åren som gått.

Säkerheten är viktig

 - Säkerheten frågade man inte nästan alls efter i slutet av 80-talet, men nu hör till det viktigaste när man kommer i bilaffärer, säger försäljningschef Kaj Pöntinen. Kaj bytte bransch för sex år sedan. På den tiden har han hunnit uppleva både en enorm uppgång och en lika brant nedförsbacke.

- I slutet av 80-talet diskuterades det att Volkswagen och Audi borde säljas under skilda tak. Och nu säljer vi tyska, amerikanska och japanska bilar!

Smedsbybon Kaj Pöntinen, 39 år, var i tio års tid arbetsledare vid Norcar i Kvevlax. Så sadlade han om, blev bilförsäljare.

- 1987-88 tror jag att alla som ville bli bilförsäljare fick bli det, överdriver han. 1989 såldes det runt 180.000 nya bilar i landet. I år är branschen nöjd om man når en försäljning om 60.000.

Varför bytte du bransch?

- Jag har alltid varit intresserad av bilar. Alltid när man gör stora drag i livet är man osäker. Funderar om man ska få mat? Om man ska få huset betalt? Men, jag ångrar mig inte fast det varit kärvt. Det blir många långa dar, 10-12 timmars arbetsdagar är mera regel än undantag.

Och nu säger Kaj att det skett en klar svängning i kundernas beteende, vilket gör jobbet roligare.

- Sen ifjol somras har vi märkt att folk blivit positivare. Folk har blivit leda på att gå och vara pessimister. Man orkar en viss tid, menar Kaj och berättar att Vaasa Käyttöauto faktiskt t.o.m gjort nyanställningar på senare tid. Vilket väl förklaras till stor del av att bilhuset, vars huvudmärken i alla tider varit VW och Audi, breddade sin repertoar under fjolårshösten. Något som skulle ha varit fullständigt otänkbart ännu för något år sedan.

I augusti började de sälja Mazda. Och i oktober kom ytterligare tre märken - Subaru, Jeep och Chrysler.

- Vi är väldigt nöjda med att vi fick flera agenturer. På det viset fick alla behålla sina jobb.

Flera agenturer märks på försäljningssidan, men ännu mera på reserv- och servicesidan där vi anställt en person till.

- Vi var bland de första som tog in japanska märken under samma tak som VW och Audi. Man var hit ända från Tyskland och såg hur det fungerade!

Nya kunder intresserar alltid

Kaj beräknar att ungefär hälften av alla kunder har klart för sig vad de vill när de kommer in.

- Ju säkrare kunden är på vad han vill ha desto mindre orsak finns det att blanda in nya märken i diskussionen.

- Vanligtvis kör den som frågar efter Audi redan en sådan. Då bjuder man inte ut

Mazda! En ny kund, som kör med ett annat märke än det Vaasan Käyttöauto saluför, är alltid intressant.

- Därför kan man inte säga att man får bättre räknat vid en märkesaffär. Om du däremot

har en bytesbil som jag redan har flera likadana av är jag inte lika intresserad som om du har en bil som vi inte har i lager. Är bilen litet medkörd och bra servad ökar Kajs intresse för att ge ett bra pris.

- Fast priset är humant på en mycket medkörd bil så är den svårsåld.

Den magiska gränsen ligger fortfarande vid 100.000 km… Bilar som rullat hälften mindre är desto intressantare.

- Det är våra kunder som berättar vad de vill ha och ju mindre medkörd bilen är desto längre hänger vi med i diskussionen, lovar Kaj.

Servostyrning och bänkvärme

Bilarnas utrustning förbättras hela tiden. Vad som uppskattas förändras också. Idag har informationen om säkerhet burit frukt och bra säkerhet är ett säljargument som biter bra.

- Tittar vi på VW så har utrustningen förbättrats kännbart på 94 års modeller. Den minsta Golfen är nu utrustad med servostyrning som standard. Det är ofta kvinnfolk och äldre människor som kör dem och det är just de som behöver servostyrning. De stora modellerna, som körs av unga människor, har redan servostyrning.

- Det är den verkligt nödvändiga utrustningen som intresserar vid bilaffärer idag. Centrallås hör till det som uppskattas. Och bänkvärme frågar man alltid efter.

Tonade rutor, många små fack, taklucka och liknande detaljer värdesätts inte alls på samma sätt. Uppfattas som dyra detaljer som kostar - inte utan orsak. Färg har förvånande nog en viss betydelse vid bilköp.

- Vissa färger är lättare sålda. Små röda bilar är lättsålda, medan svarta, som var så pop för fem år sedan, nu nästan är omöjliga att sälja! Vad gäller färgen har japanerna ett försprång eftersom metallfärg ingår utan tilläggspris. Metallfärg är lite hållbarare, men nackdelen är att det är svårt att få samma nyans om man måste måla om den. Vill man ha metallfärg på en mindre VW får man punga ut med 3.200 mk extra. Och på en stor Audi hela 9.900 mk!

Å andra sidan - vad betyder det när man köper en bil i den prisklassen?

Har du en "överdyr" stereo i din bytesbil får du räkna med att den inte prissätts efter förtjänst. Ändå hör stereo till det som en kund anser att ska finnas i bilen man köper/byter till sig. Motorvärmare och dubbla däck hör likaså till det som nästan måste följa med vid en bilaffär. Dragkrok är en detalj som allt mera efterfrågas.

skären och gamla bilar

Kaj har inte några större problem med fritiden. Har man eget hus finns det alltid att göra. Och därutöver, ja ofta bara njuter han av att vara ledig,

- I och med att jag jobbar på lördagarna är jag nöjd att sitta hemma vintertid, tossa på i ullstrumporna, småler han. När våren kommer bär det däremot iväg till skären, till Köklot.

Båtutställningen i Helsingfors är ett måste varje vår.

- Det ska alltid vara något som brummar! Jag är också intresserad av att skruva med gamla bilar, närmast 50-tals-bilar. Så mycket annat vill inte tiden räcka till förutom att jag kuskar runt en del med dottern som häller på med gymnastik, säger tvåbarnspappan Kaj avslutningsvis.

 

Artikeln publicerades ursprungligen i ByaNytt nr 2 1994

Fler artiklar från ditt närområde